קרדיט תמונה PIXABAY

ענף הבניין הוא ענף מרכזי במשק ובכלכלה של מדינת ישראל, הענף מגלגל עשרות מיליארדי שקלים בשנה, וניתן לראות התחלות בנייה בכל הארץ. יש תחרות גבוהה בענף הנדל"ן המקומי, ולאחר שנים שבהן חלה עלייה בהתחלות הבנייה, בחודשים האחרונים החלה האטה מסוימת בעקבות העלאת הריבית וההאטה הכלכלית שגורמת לצרכנים לשבת על הגדר. בענף הבניין יש מחסור עצום בכוח אדם, וקיים ביקוש גבוה להנדסאים מיומנים למגוון תפקידי מפתח בחברות בנייה, ברשויות המקומיות, במשרדי ממשלה ועוד.

כדאי לדעת כי בעקבות הביקוש הרב לבוגרי הנדסאי בניין, הבוגרים שזה עתה סיימו את מסלול הלימודים זוכים להצעות עבודה רבות והם נחטפים לעבודה. בגלל הביקוש הגבוה להנדסאים בענף הבנייה השכר החודשי שלהם עלה, למרות שהם חסרי ניסיון. לכן, אין זה פלא כי גם הביקוש ללימודי הנדסת בניין גובר, וצעירים רבים בוחרים ללמוד לתואר הנדסאי כדי לסיים את הלימודים תוך שנתיים בלבד ולצאת לשוק העבודה עם תואר יוקרתי ופותח דלתות.

מה לומדים?

תוכנית הלימודים לתואר הנדסאי בניין נמשכת שנתיים במסלול יום ושלוש שנים במסלול ערב. תוכנית הלימודים מעניקה את כל הידע והכלים הנדרשים לעבודה כהנדסאים בענף הבניין והתשתיות, ובמסגרת מסלול ההכשרה לומדים מקצועות בסיס ויסוד כמו מתמטיקה, פיזיקה ואנגלית טכנית, מקצועות יסוד כגון: הנדסה תיאורית, שרטוט טכני, שרטוט אדריכלי, דיני התכנון והבנייה, יישומי מחשב ואוטוקד, תורת הבנייה והמבנים, חוזק חומרים, חומרי בניין ועוד. 

כמו כן, במסגרת מסלול ההכשרה הסטודנטים לומדים קורסים בנושאים כגון: הנדסת קרקע וביסוס, תכנון הנדסי, ניהול משאבי אנוש באתרי בנייה, שרטוט קונסטרוקציות, תכנון קונסטרוקציות מחומרים שונים כמו פלדה, עץ ובטון, ארגון וניהול הבנייה, פיקוח ובקרה על אתרי בנייה ופרויקטים, בטיחות בבנייה וכו'.

במסגרת מסלול הלימודים הסטודנטים נדרשים לבחור באתר מתוך שתי התמחויות. האפשרויות לבחירת ההתמחות המקצועית הן:

  • התמחות בניהול הבנייה.
  • התמחות בתכנון מבנים.

סטודנטים המסיימים התמחות בתכנון מבנים חייבים ללמוד סמסטר נוסף במסלול יום או שני סמסטרים במסלול ערב. ההתמחות הייעודית מקנה לבוגרים זכות חתימה והם רשאים לחתום על קונסטרוקציות להקמת מבנים "פשוטים" עד לגובה של 11 מ' (4 קומות).  

במה אפשר לעבוד?

ענף הבנייה בישראל משווע לכוח אדם מיומן ובעל ידע עדכני. בוגרי מסלול הלימודים זוכים לביקוש רב בקרב המעסיקים ורבים מהסטודנטים שרק סיימו את התואר נחטפים לעבודה וזוכים לתנאים טובים. אפשרויות התעסוקה להנדסאי בניין הן רבות ומגוונות, בין היתר באפשרותו לעבוד בתפקידי ניהול ופיקוח באתרי בנייה שונים, ניהול, תכנון וביצוע עבודות בנייה (עבודות קבלניות), ניהול וביצוע תהליכי אישור ורישוי מול הגורמים הרלוונטיים, תכנון הנדסי של מבנים עד לגובה של 4 קומות במשרדי תכנון ובחברות בנייה, קונסטרוקטור עצמאי (מתאים לבוגרי ההתמחות בתכנון מבנים), תכנון הנדסי של מבני מגורים, מסחר ותעשייה, מנהלי שיווק ומכירות בחברות ובמפעלים המספקים חומרי בנייה ועוד.

בוגרי המסלול יכולים לעבוד כשכירים או כעצמאים, ובאפשרותם להשתלב בעבודה במגזר הפרטי או הציבורי. התואר של הנדסאי נחשב ליוקרתי ולפותח דלתות, ובענף הבניין זקוקים להנדסאים מיומנים רבים, לכן משתלבים בעבודה תוך זמן קצר ויש אפשרויות קידום.

מה השכר של הנדסאי בניין?

בשנים האחרונות חלה עלייה בשכר החודשי הממוצע של הנדסאי בניין בעקבות המחסור באנשי מקצוע. נכון לשנת 2023 טווח השכר של הנדסאי בניין הינו:

טווח השכר להנדסי בניין ללא ניסיון:  7,500 ₪ – 9,000 ₪.

טווח השכר להנדסאי בניין עם ניסיון של 5-1 שנים: 9,000 ₪ – 11,000 ₪.

טווח השכר להנדסאי בניין עם 5 שנות ניסיון ומעלה: 11,000 ₪ – 14,000 ₪.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here