קרדיט לתמונה: Freepik

אוהבים לשבת בחוץ באוויר הנקי, ליהנות מהנוף ולצרוך ויטמין C? מי מאיתנו שאוהבים לשבת במרפסת או בגינה, אך חוששים מהקושי בלשבת ביום שטוף שמש זמן רב או לחלופין ביום גשום, מומלץ לשקול הוספת פרגולה לאזור הישיבה. במאמר זה נבצע סקירה מקיפה על סוגי הפרגולות הקיימות, ומהם הפרטים הקטנים שיעשו בשבילכם את ההבדל הגדול.

שוחחנו עם אשר אביב, בעלים של "אביב פרגולות", מהחברות המובילות בתכנון והקמת פרגולות בישראל, אשר סיפק לנו ייעוץ ומידע מהימן בנושא.

אז אילו חומרי גלם עיקריים משמשים להקמת פרגולות?
ישנם מגוון רחב של חומרי גלם המשמשים כבסיס לייצור הפרגולה. במאמר זה נסקור את חומרי הגלם המרכזיים והשכיחים ביותר בענף הפרגולות.

פרגולה עשויה עץ
עד לפני כעשור, ענף הפרגולות נשלט באופן כמעט מוחלט על ידי העץ. פרגולות עץ עיטרו גינות ומרפסות, סיפקו תמיכה חיצונית למבנים ובעיקר הכניסו את הטבע לתקופה המודרנית בה אנו חיים. סוגי העצים המשמשים כחומר גלם להקמת פרגולות מגוונים מאוד, כאשר לסוג העץ ישנה השפעה ישירה על עלות הפרגולה, העמידות בפני נזקי מזג האוויר, מזיקים וכן אופן התחזוקה. עצים יקרים יותר כמו עץ האיפאה יהיו עמידים למזיקים, שמש וגשם, וצפויים להאריך חיים, אך עלותם תהיה גבוהה יותר. לעומתם, עצים אחרים כמו עץ האלון והאורן, הפגיעים לנזקי מזג האוויר והמזיקים השונים, צפויים לשנות חיים קצרות יותר, אך עלותם נמוכה יחסית.

למידע נוסף על פרגולות עץ כנסו >>

פרגולה מאלומיניום
כפי שציינו, פרגולות עשויות עץ, שלטו עד לפני כעשור בענף הפרגולות. השינוי חל כאשר החלו להשתמש באלומיניום כחומר גלם לייצור הפרגולה. בחלוף הזמן, התברר כי אלומיניום הוא ככל הנראה חומר הגלם האידאלי ביותר לייצור פרגולות. הוא חזק מאוד ועמיד בפני כל תנאי מזג האוויר. ממזיקים הוא לא סובל ומשקלו הסגולי נמוך מאוד. תוסיפו לכך את העובדה כי עלותו לא גבוהה ותחזוקתו מינימאלית – וקיבלתם חומר גלם ורסטילי, זול, עם צבעים המעניקים לו רבגוניות עיצובית אינסופית וכל זה בעמידות לשנים קדימה.

פרגולה עשויה בד
קיימים שלושה סוגים של פרגולות עשויות בד (בד דראלון, בד רשת, בד שמשונית). ההבדלים בין סוגי הבד מתבטאים בעיקר בעמידות הבד לתנאי מזג האוויר ובלאי טבעי. ככלל, חשוב לוודא כי בעת בחירת הבד, קיימת שכבת PVC המספקת הגנה מפני נוזלים וכי ישנה הגנה מפני קרני UV. היתרון המרכזי המשמעותי ביותר בבחירת פרגולת בד, הינה הוורסטיליות הגדולה שלה. פרגולת בד יכולה להיפתח ולהיסגר בהתאם לצורך ולתנאי מזג האוויר. כך תוכלו ליהנות גם מהצללה בשעות חמות וגם משמים בהירים בימים אביביים. חסרונותיה מתבטאים בעיקר בבלאי המהיר שלה, ובימים בעלי רוחות חזקות, גם הבדים האיכותיים ביותר עלולים להיקרע.

קיימים חסרונות לשימוש בעץ כחומר גלם לפרגולה. המרכזיים שבהם הם משקלם הסגולי הגבוה, דבר היכול לגרום נזק ואף קריסה למבנים, וכן הבלאי הטבעי שלהם. שהרי עץ, איכותי ככל שיהיה, הוא חומר מתכלה ושנות חייו מוגבלות.

פרגולה עשויה ברזל
פרגולות עשויות ברזל, הן למעשה פרגולות המיוצרת מתרכובת של שתי מתכות – ברזל ואלומיניום. תכונותיו של הברזל, כמתכת חזקה מיוחד, בנוסף לתכונותיו של האלומיניום העמיד בפני נוזלים, יוצרים חומר גלם חזק ועמיד במיוחד. בנוסף לכך, ניתן לצבוע את הברזל בצבע עמיד למים ובכך להקטין משמעותית את הסיכוי לקורוזיה. יחד עם זאת, מדובר בחומר גלם לא קל במיוחד היכול להכביד על המבנה עליו הוא בנוי ולסכנו.

אז מה חשוב לדעת לפני שניגשים לבחירת סוג הפרגולה שלנו?
חשוב להבין מהי המטרה אותה אנו מייעדים לפרגולה. כפי שצוין בפסקה הראשונה, השימוש המרכזי של פרגולה הינו הצללה. יחד עם זאת, פרגולה יכולה להוות גם כתוסף דקורטיבי לגינה או כתוסף תמיכה חיצוני לקיר. הסיבה בעקבותיה החלטנו להוסיף פרגולה לגינה או המרפסת, תאפשר לעיתים לחסוך לנו עלויות מיותרות, ובעיקר תוכל לענות לנו על השאלה המרכזית ביותר – איזו פרגולה הינה המתאימה ביותר בשבילנו?

לדבריו של אשר מ"אביב פרגולות": "פרגולות מאפשרות לנו ליהנות מהיתרונות של הטבע, מבלי לסבול מחסרונותיו". ואכן, נראה כי ענף הפרגולות ופתרונות ההצללה , ממשיך להתאים את עצמו לזמנים המודרניים בהם אנו חיים, ונראה כי השימוש בפרגולה כתוסף בנייה דקורטיבי רק ילך ויגדל.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here