קרדיט תמונה FREEPIK

ראיתי את זה פעמים רבות, טפטוף קטן הופך לזרם של הוצאות ו..יותר מפעם אחת, היה ניתן למנוע את זה על ידי איתור הנזילה במקור הבעיה וצמצום השיפוץ, השבר וההרס לנקודה מאוד ספציפית. תיקון מהיר ויחסית זול הפך לשיפוץ שכלל לא התכוננו אליו. במאמר זה אני רוצה לחלוק איתכם קצת מנסיוני ולהסביר לכם איך מאתרים נזילה סמויה, למה זה ככ חשוב לנסות ולעשות את זה לפני שמתפתים להרפתקה ולמה זה עשוי לחסוך לכם הרבה כסף.

נזילה סמויה? מה זה סדרה בנפליקס?

ראשית, כמה מילים על נזילה סמויה. אז במה מדובר? נזילה סמויה היא נזילה שאיננו יכולים לראות אבל אנחנו יכולים לראות את התוצאות שלה בצורה של רטיבות בקיר פנימי או אולי בתקרה של השכן (לא נעים). פעמים רבות, ובמיוחד אם מדובר בנזילה קטנה – קשה לדעת אם הנזילה קורית אצלנו בתוך הקיר או הרצפה או אצל שכן או ממקור חיצוני. ולכן יש לאתר את אותה הנזילה. לטובת הניסיון לאתר את אותה נזילה ישנה שיטה בצירוף מצלמה תרמית שעובדת במקרים רבים אך לצערנו לא תמיד.

כמה מילים על צנרת

בכל בית פרטי יש 2 סוגי צנרת, הראשונה היא צנרת נכנסת, כלומר אותה צנרת אשר מביאה מים נקיים אל תוך הבית שלנו ממקור חיצוני (תאגיד המים המקומי) ומחלקת אותו אל המטבח, חדר הרחצה, השירותים, מכונת הכביסה ושאר פתחי מים נקיים שיש לכם בבית. מערכת המים השנייה היא מערכת מים פנימית אשר מוציאה מים החוצה מפתחי הניקוז אל הביוב של הבניין או במקרה של בית פרטי של העירייה / הרשות המקומית.

מה הלחץ?

הבדיקה הראשונה היא ניסיון לאמת כי בכלל קיימת נזילה, והיא אצלנו?! כעת שאנו מבינים כי יש 2 מערכות מים בביתנו, אפשר להוסיף כי אמור להיות לחץ קבוע וידוע בתוך מערכת הצינורות שלנו בהתאם לגיל הבניין, גובה הדירה ועוד מספר פרמטרים… ולכן, אם לחץ המים אשר קיים בדירה נמוך מהאמור הרי שניתן להסיק שקיימת נזילה. אבל זה נכון רק לגבי מערכת המים הנכנסת אשר מחזיקה מים בלחץ קבוע.

סתם כדי לסבר את האוזן (זה ביטוי, אני לא המצאתי)… בדירה חדשה אמור להיות לחץ מים בגובה 3 וחצי באר. גם את המערכת החיצונית ניתן לבדוק לתקינות הלחץ על ידי הזרמת מים יוצאים במהירות קבועה וגבוהה ולראות את התוצר היוצא. כעת שאנו יודעים באמת קיימת נזילה בדירה שלנו ולא אולי אצל השכן שרואה רטיבות, הגיע הזמן למצוא אותה.

אבל.. אין ניתן למצוא נזילה או טפטוף בצינור שנמצא בתוך הרצפה או הקיר? כל הרעיון היה שלא נצטרך להרים את כל הרצפה כדי למצוא את הנקודה של הנזילה. אפילו אם מדובר על קיר ולא רצפה, להרוס קיר שלם בשביל נקודת חיבור אחת (קרוב לוודאי) מרגיש בזבוז משווע של זמן עבודה וחומרים ולכן גם כסף.

אל תאמרו נואש, בפסקה הבאה נדבר על פתרון מענטשי במיוחד.

מצלמה תרמית

בכדי שנוכל לאתר נזילה סמויה בצנרת שלנו אנחנו צריכים להסתכל ״דרך קירות״ או אפילו דרך הריצוף… אבל, גם אם היינו יכולים לראות את המים הרי היינו רואים זרימה קבועה בצנרת וקשה היה לדעת היכן בדיוק הנזילה. ולכן אנחנו צריכים לחמם את המים בצינור כדי שהם יהיו בטמפרטורה שונה מהרצפה או הקיר בה אותו צינור נמצא.

לאחר שנמצא דרך לחמם את המים בצנרת נוכל, בעזרת מצלמה תרמית להסתכל ״דרך הקירות״ למצוא את הנקודה בה מים זורמים מתפשטים בצורה שהיא לא טבעית לצינור אל הסביבה העוטפת את הצינור. ולמעשה כך נזהה את הנזילה או את המקום בו היא מתרחשת. אנחנו רגע לפני איתור נזילה סמויה , חיסכון בזמן ובכסף, בלכלוך ובמפח נפש.

יוצאים לבלש אחר נזילה סמויה!

כאן נכנסת המצלמה התרמית, אך מצלמה זאת יכולה לראות מים חמים ולכן, אם מדובר על נזילה במערכת הפנימית של הדוד, נחמם את הדוד וכך המים בצנרת יהיו חמים, אם מדובר על המערכת החיצונית, נערבל את המים הנוכחים בצנרת עם מים חמים כדי להרים את הטמפרטורה שלהם וכך.

בצורה זאת ובעזרת המצלמה התרמית, נוכל לראות את הנקודה בה מים חמים הפסיקו לנוע בקו ישר (כלומר בצינור), ובין אם מדובר על קיר או רצפה ונראה כי יש הצטברות של מים בעיגול במיקום מסוים. כמובן שיש לשיטה זאת מגבלות מטבע הדברים אך היא נחשבת שיטה יעילה לעיתים לאיתור נזילה סמויה.

הרעיון שהוא, שעל ידי ערבול מים חמים בצנרת הרגילה אנחנו נוכל בעזרת מצלמה תרמית לראות את הבדלי החום מהסביבה הקרובה. קאפיש? זה טריק דיי נחמד שחוסך ה-מון כסף.

תיקון נקודתי – זה חוסך כסף!

על ידי איתור הבעיה בדיוק היכן שהיא קורית, ועם קצת תקווה שלא מדובר על בלאי כיוון שאז רוב הסיכויים שהוא לא מוגבל לנקודה קטנה, נוכל אולי לבצע תיקון נקודתי, לשבור את הקיר או להסיר מעט ריצוף בדיוק היכן שצריך לעשות זאת ולא לחשוף את כל טוואי הצנרת. זה אולי נשמע כמו הבדל קטן אבל מדובר על חיסכון גדול ולא רק בבלאגן שיהיה בסביבת המגורים שלנו אלא חסכון כלכלי גדול.

זכרו ש… מרבית הסיכויים שאותו אינסטלטור לא יבצע בעצמו את הריצוף מחדש או הבנייה מחדש של הקיר (למרות שזה אפשרי) ולכן חשוב לשאול אותו מראש כמה עולה התיקון המלא ולא רק החלק שלו בתיקון. שילוב של בעל מקצוע שני עשוי להרגיש כמו חס וחלילה עקיצה אבל, זה בהחלט לא. בשביל לבצע עבודה מקצועית נהוג להביא מישהו שיודע לעשות אותה על הצד הטוב ביותר.

אני מקווה שעזרתי לענות על כמה שאלות, הייתי שמח לחלוק אתכם מחירים של ממש מהשטח אבל מדובר על נושא רחב מידי ולכן קשה לכמת אותו לטווח ידוע מראש. הבעיה יכולה להיות ברצפה, בקיר, בצנרת פנים או חוץ, נזילה קטנה או גדולה או פיצוץ של ממש ולכן אין טווח מחירים מוגדר מראש… מאחל לכם בהצלחה ותיקון קל.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here