קרדיט - Canva

כניסה לדירה חדשה מקבלן, כזו שחיכיתם לבנייתה לפחות מספר שנים היא ללא ספק אירוע מרגש. אתם מצפים לראות סוף סוף את מה שראיתם בהדמיות, דירה יפהפיה ונוצצת. האמת לא תמיד כזאת. עד כמה שכיף מיד לעסוק בריהוט הדירה, עיצוב וכו', חשוב לוודא שמה שיש לכם ביד הוא אכן מה שאתם חושבים. ביצוע בדק בית הוא מומלץ מאוד לגילוי ליקויי בניה שישנם. לעיתים יש ליקויים שתוכלו לגלות בעצמכם למשל אם מרצפות סדוקות או שבורות או כשיש סדק בולט במיוחד, אך מרבית הליקויים יתגלו רק בבדיקה מקצועית הנעשית באמצעות מכשור המתאים לגילוי ליקויים כבר בתחילתם וע"י בודק בעל ניסיון וידע בתחום.

מהי אחריותו של קבלן לגבי ליקויים?

קבלנים מדברים פעמים רבות על שנת בדק בה הם אחראים לליקויים שונים. מבחינתם מעבר לכך הדברים כבר תלויים בכם ולהם אין אחריות בעניין. הדבר אינו כך. על פי חוק המכר לכל סוג של ליקויי בנייה ישנה תקופת בדק לפרק זמן שונה. כך למשל כשמדובר על סדקים תקופת הבדק היא לחמש שנים. בכל הקשור למערכת האינסטלציה התקופה היא שנתיים. מעבר לכך, אחרי תקופת הבדק של כל תחום ישנה תקופת אחריות שיכולה להימשך עד שלוש שנים נוספות, גם כאן תלוי בתחום, והאחריות חלה כאשר הרוכש הוכיח שהליקוי נובע משימוש של הקבלן בחומרים לא איכותיים או בעיות בתכנון ובביצוע. לאחר תקופה זו לקבלן יש אחריות על דברים מהותיים כמו חוסר יציבות של הבניין ובעיות בשלד שלו.

כיצד יש לפעול במקרה שמתגלים ליקויים?

חוק המכר הוא החוק המגן על רוכשי דירות חדשות וקובע את משך אחריות הקבלן לגבי ליקויים שונים. לכן, אם הקבלן אינו מתקן ליקויים שהתגלו כפי שעליו לעשות בתקופת הבדק או לאחר מכן בתקופת האחריות זוהי עבירה ויש לדיירים עילה לתביעה. כדאי לא להתחיל מיד עם איום של תביעה קבלן על ליקויי בניה. כדאי לפנות לקבלן עם תיעוד הליקוי אם הוא גלוי או לאחר שיש בידכם את התוצאה של בדק בית שנעשה בידי מומחה. לאחר בדק בית אתם מקבלים דו"ח מקיף המפרט את כל הבעיות והליקויים שהתגלו. מומלץ לעשות בדק בית בכל מקרה ולא לחכות לכך שהליקוי יהיה גלוי וכך גם חמור יותר. אם הקבלן חומק מתיקון זה הזמן לפנות לעורך דין ולהגיש תביעה בה יילקחו בחשבון פיצויים על נזקים ישירים ועקיפים בעקבות הליקויים.

חברת ABN פיקוח וייעוץ הנדסי מבצעת בדקי בית באופן המקיף והמפורט ביותר כמו גם עבודות של פיקוח הנדסי ובקרת איכות בבניה. מוזמנים ליצור קשר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here