קרדיט FREEPIK

שטיחים שומרים את הרצפה חמה יותר, מוסיפים לבית צבע ואסתטיקה, הם נעימים ונוחים, אבל יש רק דבר אחד שלא קל להתמודד איתו – הניקיון שלהם. במאמר זה נספק מדריך לניקוי שטיחים עצמי ונסביר גם מה היתרונות של חברה לניקוי שטיחים כמו גל אור. בנוסף, נבהיר עבור המעוניינים איך לנקות שטיח לבד וגם איך לבצע הסרת כתמים משטיח באופן עצמאי.

למה צריך ניקוי שטיחים?

קודם כל, חשוב להבהיר את החשיבות של ניקוי שטיחים. מאחר שאלה נמצאים על הרצפה ובאים במגע עם כפות הרגליים והנעליים, הם מועדים להצטברות של לכלוך. 

אבק, זיעה, שערות, פרווה של בעלי חיים, פירורי אוכל, חול, נוזלים שונים – השטיח סובל מלא מעט מזהמים אשר הופכים אותו למעין צלחת פטרי. בשטיח שלכם עלול להיווצר עובש או להפוך כר גידול לחיידקים או אורגניזמים שונים, הנפוץ שבהם ידוע בשם קרדית האבק. 

בשל כל האמור לעיל, ניקוי שטיחים חשוב למניעת אלרגיות ומחלות בבית. חוץ מזה, ניקוי יסודי גם מסייע לשמירה על המראה שלו ומאריך את חיי השטיח, שומר על הסיבים שלו ומונע בלאי. אגב, כדאי לדעת שחול הוא אחד הגורמים המאיצים שחיקה של סיבי השטיחים. 

כל כמה זמן לנקות את השטיח?

לכל שטיח ישנה תווית ולפני שפונים למלאכת ניקוי שטיח יש לבדוק את ההוראות לגביו. ניקוי שטיחים עצמי ניתן לעשות באופן הבסיסי ביותר על ידי שואב אבק. שימו לב שעוצמת השאיבה המומלצת היא בינונית על מנת שלא לפגוע בסיבים ולתלוש שערות מהשטיח.

תדירות שאיבת השטיח קשורה גם לתנאים שבהם הוא נמצא – עם או בלי בעל חיים בבית. בלי בעלי חיים, אפשר להסתפק בניקוי עצמי של פעם או פעמיים בחודש. עם בעלי חיים, כדאי לבצע ניקוי באופן תדיר יותר, פעם בשבוע או 4-5 פעמים בחודש.

כל כמה זמן לנקות השטיח באופן מקצועי?

שאיבה אינה מחסלת את כל האורגניזמים והחיידקים בתוך סיבי השטיח ולכן מומלץ לבצע ניקוי מקצועי ויסודי של השטיח שנכנס אל תוך הסיבים. ניקוי כזה ניתן לבצע בשיטת עשה זאת בעצמך או על ידי חברה מקצועית וההמלצה היא לעשות זאת פעם בשנתיים.

ניקוי שטיחים מקצועי – איך זה עובד?

ניקוי שטיחים מקצועי נעשה על ידי חברה פרטית שמגיעה עד הבית שלכם לאסוף את השטיח. בתחילה מתבצע ניעור להוצאת חול ואבק ובהמשך באמצעות מכונות ייעודיות מתבצע ניקוי וחיטוי בעזרת חומרי ניקוי מיוחדים.

השלב הבא הוא סחיטת השטיח והוצאת הלכלוך, תליית השטיח לייבוש ובישום שלו ליצירת ריח טוב יותר. התהליך הזה מנטרל ריחות רעים, מוציא כתמים ולכלוכים שונים שהצטברו בעומק הסיבים ומחסל אורגניזמים מכל סוג. השטיח חוזר אליכם במשלוח עד הבית נקי ועם מראה צעיר וחדש.

ניקוי שטיחים בשיטת עשה זאת בעצמך – מה לא לעשות?

לפני שמתחילים חשוב לציין ששטיח שאגי הוא שטיח שלא מתאים לניקוי באופן עצמי ומומלץ לא להרטיב אותו. בכלל, כאשר מתחילים במדריך עצמי לניקוי שטיחים רצוי להדגיש קודם כל מה לא לעשות כדי למנוע עוגמת נפש שתעלה בשטיח היקר שלכם. 

חשוב לדעת שמטאטא אינו חלק מהעניין – מומלץ לא לטאטא שטיחים. למעשה, הפעולה הזו לא רק שלא יעילה לניקיון השטיח אלא דוחסת את הלכלוך עמוק אל תוך הסיבים ולעתים אף גורם לנשירת סיבים.

עוד איסור גדול בניקוי עצמי: לא לשפשף כתם. נוצר לכם כתם חדש על השטיח? שפשוף הכתם רק יגרום להרחבה שלו. מה כן אפשר לעשות? לנסות בעדינות לספוג את הלכלוך הטרי על ידי מטלית רטובה או ספוג.

מה לגבי כביסה? אז הנה עוד דבר שלא לעשות. החומרים של מכונת הכביסה אינם מתאימים לסיבי השטיח ועלולים לפגוע בצבע ובעמידות שלו, גם אם בטווח הקצר ניתן יהיה להסיר כתמים מהשטיח על ידי כביסה.

ניקוי שטיחים עצמאי – מה כן לעשות?

הזכרנו בתחילת המאמר את השימוש בשואב אבק ורצוי לעשות זאת באופן קבוע. כאשר שואבים יש קודם כל להפוך את השטיח לכיוון הרצפה כדי להשיל ממנו אבק וחול. יש לשאוב את השטיח מהצד התחתון שלו (זה שבא במגע עם הרצפה) ורק לאחר מכן את הצד הגבוה שלו.

אפשר גם במקום שאיבה, לתלות את השטיח על מעקה ולדפוק עליו באמצעות דופק שטיחים. זה יעיל להסרת אבק, חול ואפילו חלק מן האורגניזמים אשר חדרו לשטיח. 

ומה לגבי ניקוי מתקדם יותר שכולל חומרי ניקוי? ברשתות השיווק השונות ניתן למצוא חומרים לניקוי שטיחים של חברת סנו שמכילים חומרים כימיים. 

את הניקוי יש לבצע כמובן לפי הוראות היצרן אך ההמלצה היא לא להשתמש בהם על שטיחים מחומרים טבעיים. אם השטיח שלכם הוא מחומר סינטטי אז ההמלצה היא בדרך כלל לנקות על ידי התזה ושפשוף באמצעות מברשת.

לאחר השפשוף יופיע קצף לבן עד שזה יתייבש. בשלב זה ניתן לשאוב או לעבור על השטיח עם מטלית ספוגה במים חמים.

כאשר מדובר בהסרת כתמים ישנן תמיסות מיוחדות ניתן ליצור בשיטת עשה זאת בעצמך. המפתח הוא תמיד לפעול במהירות ולא להתמהמה מרגע שנוצר הכתם.

איך להסיר כתמי דם מהשטיח?

יש להניח מטלית לחה מעל הכתם אך לא לשפשף. המטלית יכולה לספוג לפחות חלק מהדם. לאחר מכן יש להשתמש במקלון צמר גפן ספוג במים חמים יחד עם חומץ לבן (ביחס של חצי-חצי) או לחלופים בתמיסת אלכוהול 70% בלבד. השתמשו בצמר גפן בעדינות וזה אמור להעלים את שאריות כתם הדם.

איך להסיר כתמי שתן או קיא מהשטיח?

כאן ישנן כמה תמיסות אפשריות:

  1. חומץ לבן וכפית אבקת כביסה/ נוזל לניקוי כלים
  2. תמיסת ניקוי של מי חמצן על בסיס הדרים

לוקחים מטלית וסופגים בתמיסת הניקוי ואז מנסים לספוג את הכתמים באמצעות המטלית ואחר כך מייבשים את הכתם באמצעות מאוורר או מייבש שיער. ניתן לחזור על התהליך כמה פעמים במידת הצורך.

איך להסיר כתמי בוץ מהשטיח?

גם כאן אפשר ליצור בצורה די פשוטה תמיסת קסם, לערבב כוס מים עם שתי כפות אבקת כביסה וכפית חומץ לבן. את התמיסה הזו שופכים על הכתמים וממתינים כעשר שניות. לאחר מכן יש להספיג את המטלית תוך תיפוף קל על השטיח, וחזרו על כך במידת הצורך כמה פעמים. לסיום יש לשאוב את השטיח.

איך להסיר אפר סיגריות מהשטיח?

העישון מזיק לבריאות ולפעמים גם לשטיח. אם אפר נתקע בסיבי השטיח מומלץ מאוד שלא לנסות לשאוב אותו – זה עלול לפזר חלקיקים שלו על כל השטיח. מה שכן ניתן לעשות זה לגרד את האפר (בעדינות!) על ידי מכשיר קהה, כלומר לא חד.

איך להסיר כתמי משקאות מהשטיח?

זהו אולי הכתם הכי נפוץ – יין, מיץ, קפה ומשקאות אחרים שנשפכים עלולים להשאיר כתמים בולטים ומכוערים. אם מדובר בשטיח מחומר סינטטי אפשר למרוח קצף גילוח על הכתם, להמתין 30 שניות ואז לנסות להספיג את הנוזל שנשפך בעדינות במטלית או ספוג לח. הסתייגות קטנה: רצוי לפני שמורחים את קצף הגילוח לנסות אותו על פינה נסתרת בשטיח על מנת לוודא שלא נגרם נזק.

ומה אם השטיח עשוי מחומר טבעי? כאן שוב נלך על תמיסה: ארבע כוסות מים חמימים, כף סבון נוזלי וכף חומץ לבן. שפכו את הנוזל שיצרתם על הכתם והמתינו 30 שניות. לאחר מכן הספיגו את הכתם ויבשו באמצעות מייבש שיער. אם הכתם דהה אך לא נעלם יש לחזור על התהליך פעמים נוספות לפי הצורך.

כיצד להסיר כתמי שומן, שמן או חמאה מהשטיח?

קחו ממיס שומנים ומרחו ממנו מעט על הכתם, המתינו כדקה ופעלו לפי ההוראות על הממיס, או הספיגו את החומר במטלית. גם כאן מומלץ לנסות קודם את הממיס בפינה נסתרת כדי לוודא שלא נגרם נזק לשטיח.

כיצד להסיר כתמי קטשופ ורטבים אחרים מהשטיח?

יש לפזר אבקת סודה לשתייה מעל הכתם – עשו זאת בנדיבות וחכו 15 דקות. לאחר מכן יש להשתמש בממיס שומנים על אזור הכתם ולבסוף לנגב בעדינות על ידי מטלית.

כיצד להסיר כתמי שוקולד מהשטיח?

מי שיש לו ילדים עלול להכיר סוג כתם זה. אפשר להתמודד איתו במהירות על ידי התזה של נוזל הניקוי של מדיח כלים. אחרי המתנה של 10 דקות ספגו את החומר על ידי מטלית או ספוג של ניקוי כלים. 

ואם ניקוי השטיח בעצמך לא צלח – מה עושים?

אין ייאוש בעולם! חברות מקצועיות לניקוי שטיחים מסוגלות להתמודד עם כל סוגי הכתמים ולהקנות לשטיח מראה חדש ונקי.

חברת גל אור היא חברה בעלת ניסיון רב בניקיון שטיחים, כולל איסוף והחזרה מבית הלקוח והכל במחירים שווים לכל כיס. אנחנו יודעים לשמור על השטיח שלכם ולהחזיר לו את המראה המקורי והצעיר שלו, ומסייעים בניקוי שוטף של שטיחים המסייע לשמור על העמידות והמראה שלהם לאורך זמן רב.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here