קרדיט FREEPIK

ניתן לציין כי שוק הנדל"ן בתל אביב הינו שוק שונה מכל הנדל"ן שאנחנו מכירים במדינת ישראל, אודות שלל רחב של היבטים. הביקוש הגבוה עבור רכישת דירות בעיר תל אביב הביא עימו לעליות של מחירים באופן חריג ביחס לכל שאר המדינה, ולמעשה השאלה המתבקשת היא, האם ישנה בועת נדל"ן בתל אביב וכן אם העיר תל אביב הינה בועה בפני עצמה ואף שונה באופן בו הנדלן מתנהג בשאר רחבי הארץ. 

מחיר עבור מטר רבוע

אנו רגילים לראות בשלל שווקי הנדל"ן שככל ששטחה של הדירה הינו עולה, המחיר עבור מטר יורד. אולם, בגין דירות בתל אביב ניתן להבחין בהתנהגות נדלנית מסוג אחר. בעיר תל אביב בעת בה שטח הדירה עולה, המחיר למטר הינו נשאר זהה. לדוגמא, במרכז תל אביב, העלות עבור מטר רבוע הינו 55,000 ש"ח למטר. למעשה, גם בדירות שהינן 50 מטר, דירות של 70 מטר ואף בדירות של 120 מטר.   

מדוע זה קורה?

ניתן לומר כי הסיבה העיקרית עבור תופעה זו הינה שישנה קשת רחבה מאוד של בני אדם אשר מוכנים לשלם סכומים גבוהים על מנת לגור במרכז העיר תל אביב. למעשה, כל נכס אשר יוצא לשוק הינו יחסית מיוחד ונדיר עקב הסיבה שאין הרבה דירות בתל אביב. ניתן לומר כי עבור כל נכס אשר יוצא לשוק ישנם עשרות ואף לפעמים מאות קונים פוטנציאלים אשר מוכנים לרכוש ב- 55,000 ש"ח למטר גם אם כאשר מדובר בדירה בעלת שני חדרים של 60 מטר ואף כאשר מדובר בדירת פנטהאוז של 200 מטר, למעשה מה שיוצר בעקבותיו ביקוש קשיח.       

חניה 

ללא ספק בעיות החנייה בעיר תל אביב ידועות בקרב רובנו, לכן, דירות שנמכרות יחד עם חניה הינן מאוד מבוקשות, וכן הינן מתומחרות באופן חריג ואף משפיעות ישירות על עלות הדירה. ניתן להוסיף כי בכמה אזורים מסוימים במרכז העיר תל אביב, חניה הינה עלולה להגיע ל – 500,000 ש"ח. מחירים גבוהים אלה ללא ספק יוצרים אירועים בהם ישנן דירות קטנות בתל אביב שמחיר החניה בהם עלול להגיע לשליש או רבע ממחיר הדירה עצמה. בעקבות זאת נוצר סיטואציה שבה דירה של 50 מטר בעלת חניה אשר מתומחרת וכן אמורה להימכר בעלות של בערך כ – 2,750,000, ש"ח למעשה נמכרת בעלות של בערך כ – 3,200,000 ש"ח וזאת עקב רק החניה הנלוות אליה. אולם, בערים שונות במדינת ישראל אשר בהן אינם קיימות בעיות של חניה כמו בעיר תל אביב וכן מחיר החניה הינו באופן יחסי לדירה זניח ואף אינו משפיע על המחיר הממוצע למטר כמעט. 

שורה תחתונה, בועה הינה כל מקום שישנו חוסר התאמה בין ההתנהגות האנושית לכלכלה. למעשה, בועה נדלנית עלולה להיות נהירה עבור הנדל"ן אשר יכולה לקרות עקב לחץ או פאניקה ולאחר מכן תשפיע באופן מלאכותי עבור מחירי הדירות. בעיר תל אביב עלייתם של מחירי הנדל"ן הינה טבעית לחלוטין. הינה נובעת עקב ביקושים אמיתיים מצידם של צעירים, משפחות, משקיעים מחו"ל וכמובן משקיעים מקומיים. כל סוגים אלו, מבצעים החלטה באופן רציונלי בעת בה הינם מחליטים לבצע רכישת דירה בתל אביב שכן בה המחירים נוטים לעלות כל הזמן. שוק הנדל"ן בתל אביב, אינו דומה לשוק נדל"ן בערים אחרות וכן הכללים שם הינם שונים לחלוטין.    

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here