קרדיט לתמונה: PIXABAY

ישראלים רבים מתלבטים מה ללמוד והיכן, ואחת מהשאלות הנפוצות ביותר בקרב מועמדים ללימודים היא האם ללמוד תואר ראשון בתחום מסוים או שמא עדיף ללמוד לתואר הנדסאי. לכן, חשוב לדעת כי יש ביקוש רב להנדסאים, בכל התחומים, ולא פעם המעסיקים מעדיפים לגייס הנדסאי לעבודה בגלל הניסיון המעשי וההכשרה המקצועית הממוקדת והמקיפה שהוא עבר.

מה חשוב לדעת על תואר הנדסאי?

עקרונית, הנדסאים הם אנשי מקצוע בעלי ידע ואוריינטציה טכנולוגית, ובמהלך הלימודים הם לרוב עוברים הכשרה מקצועית המאפשרת להם לרכוש ניסיון מעשי וקיים ביקוש גבוה להנדסאים בכל התחומים. לימודי הנדסאים נמשכים בדרך כלל שנתיים בלבד במסלול יום, חלק ממסלולי הלימוד מתקיימים גם בערב ומתאימים לאנשים עובדים, ובמסלול ערב הלימודים נמשכים כשלוש שנים.

כדאי לדעת כי בתחילת שנות ה-60 של המאה ה-20 היה מחסור עצום במהנדסים, וצעירים רבים לא עמדו בתנאי הקבלה לתואר מהנדס, לכן הוחלט לתכנן מסלולי לימוד ייעודיים וממוקדים יותר להכשרת הנדסאים בתחומים שונים, בין היתר בתחומים כמו הנדסה אזרחית (בניין), אדריכלות, מכונות וחשמל.

כיום, המכללות הטכנולוגיות מציעות מבחר מסלולי לימוד להכשרת הנדסאים, בכל התחומים, והחל מתחילת שנות ה-90 הוקמו מכללות רבות להכשרת מבוגרים בשעות היום או הערב. הגוף האחראי על הכשרת ההנדסאים בישראל הוא מה"ט (המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע).

מה נותן תואר הנדסאי?

תואר הנדסאי הוא בפועל תעודה מקצועית מטעם מה"ט, והתואר מאפשר לבוגרים להשתלב בקלות ובמהירות בשוק העבודה. בוגרי הנדסאים זוכים לביקוש גבוה בקרב המעסיקים, לכן התואר הייעודי מקנה יתרונות רבים והוא יוקרתי ופותח דלתות.

בוגרי המסלול לתואר הנדסאי הם אנשי מקצוע מיומנים ובעל ידע תיאורטי וניסיון מעשי ופרקטי. נכון, הנדסאים לרוב אינם יכולים לבצע משימות כמו מהנדס, אך גם להנדסאים יש סמכויות רבות במקצוע שלהם, ויש להם אוריינטציה טכנולוגית מעמיקה.

ראוי לציין כי בסיום הלימודים ההנדסאים יכולים להמשיך ללמוד לתואר ראשון, והם זוכים לפטורים והקלות בלימודים לתואר הראשון. למעשה, חלק מהסטודנטים שלומדים לתואר הנדסאי לא הצליחו להתקבל לאוניברסיטה או למכללה בגלל תנאי הקבלה, אך הדרישות ותנאי הסף לתואר הנדסאי קלים ונוחים יותר, לכן זו דרך לרכוש השכלה אקדמית.

מה לומדים?

המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים מציעות מגוון מסלולים ומגמות לימוד, כולל מסלולים מבוקשים במיוחד כמו הנדסאי תוכנה, בניין (תכנון מבנים או ניהול אתרי בנייה), רכב, מכונות (מכטרוניקה + כטב"מ), אדריכלות ועיצוב פנים, חשמל, אלקטרוניקה, מכשור רפואי, תעשייה וניהול, סאונד (קול), עיצוב תעשייתי, אדריכלות נוף  , ביוטכנולוגיה, מים ועוד.

כמה זמן לומדים?

אחד מהיתרונות העיקריים לתואר הנדסאי הוא משך הלימודים. כדי לרכוש תואר ראשון יש להשקיע לפחות 3 שנים, ויש תארים המחייבים לימודים במשך ארבע שנים, לעומת תואר הנדסאי הנרכש תוך כשנתיים בלבד במסלול יום. בנוסף לזאת, ניתן להירשם למסלול ערב הנמשך כשלוש שנים, ומסלול זה מאפשר לאנשים עובדים לרכוש השכלה ומקצוע לחיים במקביל לעבודה.

הבדלים בין מהנדס להנדסאי

  מהנדס הנדסאי
משך הלימודים 4 שנים כשנתיים במסלול יום
תנאי קבלה גבוהים יחסית קלים יותר, ללא פסיכומטרי
תעודת סיום מהנדס – תואר ראשון B.S.c הנדסאי מטעם מה"ט
קריירה אפשרויות קידום מהירות מגוון אפשרויות תעסוקה
שכר שכר גבוה, שכר התחלתי החל מ-10,000 ₪ שכר פחות גבוה ממהנדס, שכר התחלתי החל מ-8,000 ש"ח

לימודי המשך

בוגרי הנדסאים יכולים להמשיך ללמוד לתואר ראשון או ללמוד מקצוע הנדסאי בתחום נוסף. חלק מהבוגרים מעוניינים להשיג תואר ראשון לכן בסיום הלימודים הם ממשיכים ללמוד באקדמיה והם זכאים להקלות שונות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here